A jó vevő létezik?
Szinte bármilyen vásárlási döntésről is legyen szó, mind az ügyfelek, mind az értékesítők dolga egyre nehezebb. Az ügyfelek szemszögéből nézve azért nehéz a döntés, mert óriási a túlkínálat. Vevő legyen a talpán, aki segítség nélkül megbírkózik az elé táruló választékkal.
Sokszor találkoztunk már olyan potenciális vevővel, aki első beszélgetésünk során felvázolt egy képet, hogy mik is lennének az igények, a megvásárolni kívánt ingatlannal kapcsolatban. Szorgalmasan küldtük is a leírás alapján megfelelő ingatlanokat, hátha az egyik megtetszik, hiszen minden kritériumnak megfelel. Így hát merül fel a kérdés, hogy miért is ne? El is visszük megmutatni a kiválasztottakat, nem 1 és nem is 2 lakást megmutatva, időt és energiát nem sajnálva, végül a sokadik kör után jön a felismerés, hogy mégsem lesznek azok az ingatlanok megfelelőek. Mégsem jó a hely, nem jó az egybe nyíló szoba, nem jó a konvektor....stb, amikre előtte nem is gondolt igazán bele. Rendben, akkor újratervezés...
Mit is tehetünk mi, ingatlanosok? Nem telefonon 2 percben, vagy messengeren írogatva kezdünk el faggatózni! Ez egy fontos döntés, az ember nem minden nap ad, vagy vesz ingatlant, így adjuk meg a módját és szánjunk rá időt, hogy üljünk le legalább fél óra, órára és beszéljük át, hogy valóban mit is szeretnének, mik az igányek. Az ingatlanos feladata, kötelessége, hogy kiszolgálja a vevőt, de a felesleges körök egyik fél érdekeit sem szolgálják. Sem a vevőjét, sem a tulajdonosét, aki nem feltétlen szeretne turista látványosságot az ingatlanjából, sem pedig az ingatlanosét, aki milyen jól is keres... vagyis keresne, ha minden ingatlanra, ami szerepel a portfóliójában elsőre meg is találná rá a vevőt.
De ez a mesében van talán így. Az ingatlanos, megelőlegezett munkát végez és a "jutalom" közel sem biztos, hogy bekövetkezik. De most a vevőről van szó... Természetesen tudjuk, hogy az "ideális vevő" ritka, aki pontosan tudja mit szeretne, akinek a zsebében ott lapul az elkölteni kívánt összeg, aki megnézi az első ingatlant és bele is szeret és megköttetik az adás- vétel már azon a napon. De azt is tudjuk, hogy léteznek azok a vevő jelöltek, akik csak nézgelődnek, akik bármilyen ingatlant megnéznének bárhol, még ha az közelében sem jár az elképzeléseiknek, nekik nem sürgős, majd egyszer, ha úgy alakul és megtalálják az ideális prédát, szuper árban, akkor talán lecsapnak rá. De ez sem így működik mostanában SEM.... Az az ingatlan, amely "jó"helyen van, "jó" árban és még az állapota is megfelelő, nagyon hamar gazdát cserél. Szóval, ha megvan a pontos kép, hogy helyileg hol, mekkorát, milyen adottságokkal, sokáig nem szabad húzni az időt. És ez nem marketing, vagy ingatlanos duma, hanem ez a tapasztalat.
A vevőknek sok fajtája van, vannak nehezebb esetek és kevésbé:
- Aki muszájból vásárol, mert el kellett adja a nagy családi házát és most 40m2-es panelt keres olcsón, de az igények magasak.
- Első lakásvásárlás pároknál, de még nem tudják, hogy elég az 1 szoba nappalis, vagy vegyenek nagyobbat, ha netán jönne a baba.
- A város peremén eladott lakás árából venne egy felújítottat vagy a belvárosban, vagy a Nagyerdőn.
- Vidéki szülők vásárolnának az egyetemre kerülő gyerkőcnek
- Majd vásárol, ha eladja a sajátját, de addig nem! ( Párhuzamosan ezt elég nehéz, persze nem lehetetlen)
- Befektetésnek, jó helyen, könnyen kiadható legyen, nagyon olcsón ..... stb
Ahány ember, annyi élethelyzet, probléma és nehézség. Az ingatlanos nem azért kérdez, hogy kutakodjon a pénztárcába, vagy olyan titkokat húzzon ki az emberből, amivel kellemetlen helyzetbe hozza, hanem ha tudja a gondokat, a miérteket és minimálisan a bizalmába avatja, akkor fog tudni igazán segíteni!
Az élethelyzetre visszatérve, azért is soroltam fel néhányat a vevő fajtákból, mert mindenkinek megvan a saját érzelmi szintje. Ha dühös, hogy muszájból kellett otthagyja az előző otthonát, amit szeretett és most töredék összegből szeretne hasonlót, az sajnos be kell látni, hogy nehezen, vagy nem fog sikerülni. Ha valaki boldog mert vágre összeköltözhet a párjával és közös lakást szeretnének, az sem biztos, hogy egyszerű eset... De ez a szép a szakmában, hogy lehámozzuk a felesleges információt, mint egy hagymát. Eljutunk oda, amikor már a Vevő valóban venni akar és letisztult képet lát maga előtt, ahová pusztán egy beszélgetés során is el lehet juttatni.
Ha bizonytalan, ne féljen tanácsot kérni és jól válassza ki azt, akit a bizalmába avat. Pár támpont, hogyan is induljon el, ha vásárolni szeretne:
- Az igény megszületése
- Információgyűjtés és kiértékelő szakasz
- A vásárlási döntés meghozatala
Összességében a válasz, hogy jó vevő létezik-e? Ez olyan kérdés, mint hogy tökéletes ember létezik? :) Nincs jó vagy rossz, különböző esetek vannak.
Sz. Adrienn