Ingatlankezelő, mint mediátor
Az ingatlankezelő hivatást talán első hallásra unalmas, irodai munkának gondolnánk! A napi szintű lakással, ingatlannal kapcsolatos ügyintézni valókon túl, rejt magában egy igazán izgalmas kommunikációs- mediátori feladatkört is.
De ki is a mediátor és mit csinál pontosan?
A jó mediátor olyan, mint a tolmács: elmagyarázza, tisztázza mindkét fél számára világossá teszi: mik az igényeik, mik az érdekei a feleknek. A mediátor célja, hogy a résztvevők tudják közös dolgaikat egy másik nézőpontból is szemlélni, és közös erőfeszítéssel, egymás igényeinek és érdekeinek figyelembevételével közösen konszenzusra jutni.
A mediátor úgy segít a NEM-ektől eljutni az IGEN-ekig, hogy mindenki azzal az érzéssel álljon fel az asztaltól: az én ügyemben fontos az én döntésem is, nem ítélet, hanem megegyezés született, és mindketten nyertünk.
A mediátor tehát középen áll, egyezteti az álláspontokat, és mindkét fél érdekében közbenjár az ellenérdekű félnél. Közvetíti az igényeket, egyezteti az érdekeket. Mindeközben megmutatja a feleknek egy békés kommunikáció lehetőségét. A felmerülő, látszólag megoldhatatlan kérdésekre közösen alternatív megoldásokat keresnek, miközben kialakítják a közös célt. Profi kommunikációs technikákkal megakadályozza a beszűkülés, bizalmatlanság, merev attitűdök kialakulását.
Miért szükséges, hogy egy ingatlankezelő időnként mediátor szerepbe bújjon, ha a helyzet úgy kívánja?
A szakma 2 fő szerepkör összemosódásából körvonalazódik. Egyrészt feladatainkat alkotják az általunk kezelt és megbízásba vett lakások ügyeinek intézése, mind pénzügy, karbantartás és adminisztráció területen. Másrészt a bérlő és a tulajdonosi oldal között állunk és a kialakult problémák, problémás helyzetek megoldásán dolgozunk, vagyis képviseljük mindkét oldal érdekeit.
Vegyünk például konkrét példákat, mert problémás helyzetekből aztán adódik bőven!
Gyakran fordul elő olyan eset, hogy az ingatlant bérlő lakja, ám a bérbeadó úgy dönt, hogy eladásra kínálja ingatlanát, így nem meglepő módon egy általunk kezelt ingatlanban is bekövetkezett. Az ingatlan tulajdonosa úgy vélte, hogy nagyobb esélyekkel indul az eladás folyamán, ha a lakás üresen áll, ezért úgy döntött, hogy felbontja a határozott idejű bérleti szerződést.
Mivel a bérbeadó és a bérlők eleve nehezen találták a közös hangnemet, előre tudtuk, hogy komoly mediátori erőfeszítést fog igényelni az érdekek összefésülése. Az első találkozás alkalmával nem sikerült megállapodniuk a feleknek, sőt a bérlők felpattanva rohantak ki az irodánkból, ezért utána kellett mennünk, hogy megnyugtassuk és jó belátásra térítsük őket,de még így sem született megállapodás elsőre.
A második alkalomra mindkét fél felkészülten, jogi segítséget kérve érkezett, de ugyancsak eredménytelenül zárult, mivel a tulajdonos csak a bérlők által megfizetett 2 havi kauciót lett volna hajlandó visszatéríteni, viszont a bérlő 4 havi kauciót követelt vissza.
Hosszú órákon át tartó telefonbeszélgetések és levelezések hatására sikerült meggyőznünk a bérbeadót, hogy engedjen ő is a bérlő kérésének annak érdekében, hogy minél előbb megürüljön a lakás és a pereskedést is elkerüljék. A bérlővel pedig elértük, hogy legyen ő is diplomatikusabb, sok idegeskedéstől kímélve meg magát, pláne, hogy a vizsgaidőszak közepén jártunk.
A harmadik találkozó alkalmával tájékoztattuk a feleket az egymás felé támasztott követeléseikkel kapcsolatban és sikerült megállapodást köttetnünk velük abban, hogy a bérlők visszakapják a 2 havi kauciójukat és 1 havi bérleti díjat, így nem maradt más, mint a kiköltözés időpontjának meghatározása.
A lakás átadása gördülékenyen zajlott, a felek felszabadultan, hálásan és örömtelien távoztak az ingatlanból. A bérlő mai napig visszajár hozzánk és a barátainak is szívesen ajánlja irodánkat, a bérbeadóval pedig még hosszú ideig tartottuk a kapcsolatot és az ingatlanát is értékesítettük a kiköltözést követő egy hónapon belül.
Volt olyan eset is, amikor a bérlő szegett szerződést, és akarta elhagyni az ingatlant a szerződésben jelölt időpont előtt, viszont szerette volna a kauciót visszakapni. A tulajdonos nem engedélyezte ezt, amit a bérlő személyes támadásként élt meg. A tulajdonost igyekezett nyomás alá helyezni, akadályozta a lakás hirdetését, mutatását, ami semmiképpen nem volt jó taktika. A tulajdonos erre már jogi lépésekkel kívánt felelni, ami természetesen egyik félnek sem lett volna érdeke.
Kollégáink hatékony munkájának köszönhetően végül úgy is sikerült megfelelő bérlőt találni a lakásba, hogy azt az érdeklődő csak képekről láthatta. Biztosítva a tulajdonos bevételét és a békés távozás lehetőségét végül a feleket sikerült egyezségre bírni, a bérlő aláírt egy kiköltöző nyilatkozatot amivel biztosítottuk, hogy záros határidőn belül elhagyja a lakást, kifizesse a hátralékait és az esetleges károkozást, majd cserébe a kaució fennmaradó összegét visszakapja. Az érdeklődő még aznap foglalóval biztosította a tulajdonost beköltözési szándékáról.
Kollégáink ezután levezényelték a kiköltözést ahonnan minden fél elégedetten távozott, majd megkötötték a bérleti szerződést az új bérlővel.